פתיחת סתימות ביוב

פתיחת סתימות ביוב מכל סוג

בכל עיר ויישוב ברחבי הארץ יש מערכת ביוב המטפלת בשפכים, כאשר אליה מגיעים מי דלוחין מבתי השימוש, ממטבחים תעשייתיים, מנקודות ייצור במפעלים ועוד. כל עוד מערכת זו פועלת היטב איננו שמים לב אליה והחיים מתנהלים כסדרם. ואולם, כאשר ישנן סתימות ביוב אנו מתחילים להרגיש את הריח הרע שאיש אינו סובל, ובצדק- כי הריחות מעידים על הימצאות חיידקים ומזיקים שונים העלולים לגרום לתחלואה. על כן, במקרים אלו יש חשיבות גדולה להזמנה מיידית של חברה מקצועית עבור פתיחת סתימות ביוב.

מדוע בכלל יש סתימות בביוב?

יש להבין כי מערכת הביוב משמשת גורמים רבים ושונים, ביניהם בנייני מגורים, בתים פרטיים, בתי עסק, מפעלים, מקומות הסעדה, בתי מלון, מוסדות ציבוריים ועוד. מערכת זו מורכבת משתי וערב של צינורות, פיתולים, בורות וחיבורים ועוברים בה מגוון עצום של חומרים – מים, שמנים, ניירות טואלט, רכיבי סבונים ותמרוקים, שערות, תחבושות, מגבונים ועוד. חלק גדול מהחומרים והרכיבים הללו פשוט נשטפים עם המים אל מערכת הביוב ובתוכה ואינם גורמים לשום בעיה. ואולם, לעיתים מדובר בחומר שאינם מתכלים מספיק מהר, נדבקים על דפנות הצנרת, נתקעים בפיתולים שלה, הולכים ומצטברים ובסופו של דבר גורם לסתימה. בנוסף לכך, מכיוון שמערכת הביוב עוברת גם מתחת לגינות וחצרות, שדרות ורחובות, יש גם גורמים חיצוניים העלולים לסתום אותה, ובעיקר שורשים של עצים החודרים אל הצנרת ויוצרים סתימות ופיצוצים. לכך מצטרפות סיבות נוספות, כמו למשל בעיות של לחץ גבוה מדי או לא תקין בצנרת, דבר הגורם להתנפחות של צינורות ישנים הגורמים לחסימת אחרים.

כמה מילים על סתימות של שורשי עצים

הרבה אנשים מתקשים להבין כיצד שורשים של עצים מצליחים לחדור אל צנרת הביוב, שכיום בחלקה הגדול עשויה מבטון. ואולם, העובדות מוכיחות שמדובר בתופעה נפוצה. הבעיה היא ששורשי העצים מצליחים להיכנס אל הנקודות היותר חלשות, שהן בעיקר החיבורים שבין יחידות צינורות הבטון. הם עושים זאת על מנת להגיע אל המים הזורמים בצנרת ועל מנת להגיע אל מוצקים שונים שעבורנו הם פסולת ועבורם מזון. במקרה זה, עם הזמן השורשים הולכים וסותמים את הצנרת, ואם לא די בכך הם גם גורמים לתזוזות של חיבורים וצינורות, לסדקים ושברים.

בדומה לבעיות רבות אחרות בתחום האינסטלציה, ובחיים בכלל, התרופה הטובה ביותר היא להקדים תרופה. כלומר, לבצע בדיקות שגרתיות שיכולות לגלות התחלת חדירה של שורשים וגדיעתם, וכן טיפול יותר מקיף עם חומרי קטילה שונים לשורשים שמסביב לצנרת כדי שהבעיה לא תישנה. יחד עם זאת, במידה שכבר קיימת בעיה יש לזהות את נקודת הסתימה, להיעזר במכשירים חיתוך מדויקים ובעיקר בלחץ מים חזק, ולאחר מכן במידת הצורך לתקן שברים וסדקים, ולהחליף למרכיבי צנרת חדשים. יש לציין שעם האמצעים המתקדמים הקיימים כיום, קטן מאוד הצורך לבצע חפירות מאסיביות בקרקע כדי לזהות סתימות כאלו, וגם התיקון שלהן אינו מחייב את החלפת כל הקו ויכול להיות נקודתי.

מה קורה כשיש סתימה בביוב?

סתימות ביוב יכולות להתבטא באופנים שונים. כך למשל, בבית פרטי, בבניין מגורים ובבית מלון עלול להיווצר מצב בו כשמורידים את המעלה באסלה הם דווקא עולים על גדותיהם ונשפכים החוצה עם תכולתם. דוגמא נוספת, היא ביוב שעולה על גדותיו באזור ציבורי מתוך פתח של בור שאיבה, וכך מתקבלים נחלים מסריחים שזורמים במורד הרחוב. עוד דוגמא נפוצה היא סתימת ביוב במטבחים תעשייתיים, כאשר הביוב שאמור לנקז את החומרים והנוזלים יוצא החוצה מבעד לפתחים. מעבר לכך סתימות ביוב יכולות להתבטא בהצפות של חניונים תת קרקעיים, במים שאינם יורדים בכיור, ובכל מקרה בבעיה חמורה מבחינת ריח ונזקים לתכולת המבנה עם פגיעה באיכות החיים.

למה חשוב לפנות לחברה מקצועית

כאמור, אם ישנו חשד או ודאות לגבי סתימה, יש לפנות אל חברה האמונה על פתיחת סתימות ביוב. את הפנייה יש לעשות במהירות האפשרית וזאת מכמה סיבות. ראשית, מכיוון שסתימה בביוב לא תתקן את עצמה אלא להיפך, היא תמשיך לצבור עוד חומרים ורכיבים הנאספים בנקודה הבעייתית ובכך תלך ותחמיר ויהיה קשה יותר לפתחה. שנית, ככל שהמים עולים על גדותיהם כך גדל הנזק לרכוש, החל ברצפות ורהיטים מעץ, ועד לריחות קשים שדבקים בבניין הפרטי או הציבורי. בנוסף, יש סיבה טובה מאוד לסילוק מי הדלוחין אל מערכת הביוב הציבורית, והיא כמובן החיידקים והמחלות שיש בהפרשות הגוף, כמו גם חומרי שאינם טובים לבריאות שמקורם בעסקים שונים. אמנם, המשרד להגנת הסביבה דואג באמצעות תקנות שונות כי נוזלים וחומרים מסוכנים יפונו ויסוננו בדרכים אחרות, אך אין בכך לומר שמערכת הביוב נקייה מחומרים שאינם טובים לבריאות. על כן, ככל שהסתימה נמשכת כך גובר הסיכון להיווצרות מגע תברואתי ובריאותי קשה יותר.

כפי שאמרנו, יכולות להיות סיבות שונות לסתימה בביוב והשאלה היא היכן נמצאת הבעיה ומה מידת חומרתה. כך למשל, יש סתימות קטנות ופשוטות בבתים פרטיים שאפשר לפתור אפילו באופן עצמאי. כמו כן, ישנן סתימות קצת יותר מורכבות או קשות לפתיחה שבהן יכול לטפל כל אינסטלטור המחזיק בציוד הולם. יחד עם זאת, בחלק גדול מהמקרים מדובר בסתימות כבדות באזורים סמויים ועמוקים של הצנרת, שפשוט לא ניתן להגיע אליהם או לפתוח אותם באמצעים רגילים.

במקרים אלו צריך לפנות אל חברה רצינית ומקצועית המחזיקה ציוד הולם, כגון כלים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור סתימות ונזילות בצנרת ביוב, ביוביות לשאיבת ושטיפת הצנרת וכדומה. דוגמא נאה לכך מהווה חברתנו המחזיקה בניסיון של יותר משני עשורים ומסוגלות להתמודד עם כל סוגי סתימות הביוב. אנו מחזיקים בביובית ייעודית עבור פתיחת סתימות ביוב, כלים ייעודיים לשאיבת הצפות ביוב שמקורן בסתימות, כלי צילום לצנרת וקווי ביוב, זרנוקים לניקוי אפקטיבי של קווי ביוב בלחץ גבוה, כלים לסילוק וטיפול בבעיית שורשים בביוב, ועוד. כמו כן, אנו אמונים על כל הקשור לתחזוקת מערכות ביוב, כולל תיקון וריתוך של צנרות שהתפוצצו, מסדקו או נשברו בעקבות סתימות, לחצים, בלאי ושורשי עצים. במידת הצורך אנו גם מבצעים החלפת צנרת וקווי ביוב לבניינים ולרבי קומות.

תקן ISO ואישור משרד הגנת הסביבה

לפני שנמשיך הלאה, חשוב לנו להדגיש כי פתיחת סתימות ביוב וטיפול ותחזוקה במערכת זו בכלל, איננה משחק ילדים. מדובר בעבודה שאינה רק מאומצת אלא גם דורשת בקיאות מרובה, דגש על בטיחות ואיכות הסביבה, והקפדה על נהלי עבודה ברורים ומסודרים. לכן, אם אתם מחפשים חברה רצינית בתחום הקפידו לוודא כי היא עובדת לפי תקן ISO ומנהליה מבצעים מעקבים שוטפים לבדיקת עמידה בתנאי התקן. אצל חברה כזו תוכלו להיות בטוחים שבכל עבודה משתמשים בציוד הייעודי וההולם, שנעשה כל מאמץ על מנת לשמור על בטיחות העובדים (כמו מסיכות נגד גזים), שכל הנהגים והעובדים בחברה זוכים להדרכות נהיגה מקצין הבטיחות ושגם הרכבים שלה נבדקים על ידיו. כמו כן, במידה ומדובר בתחזוקת קווי ביוב הכוללת שאיבה והעברה של שפכים, הקפידו לוודא כי לחברה יש את האישורים הנדרשים מטעם המשרד להגנת הסביבה, וכי היא מקפידה להעביר את השפכים אך ורק לאתרים מורשים.

כיצד מתבצעת פתיחת סתימה בביוב?

פתיחת סתימות ביוב היא פרויקט המשתנה כאמור בהתאם למיקום וחומרת הבעיה. על מנת לעמוד במשימה אנו מחזיקים בצי של ביוביות המתאימות לצרכים משתנים של לקוחותיו ויכולות להגיע לכל מקום. בראש ובראשונה יש לאתר את מקום הסתימה, שאינו תמיד ניכר לעין ומצריך שימוש בכלים ייעודיים. כך לדוגמא, לעיתים יש להיעזר בכבל אופטי המאפשר לראות את מה שקורה בתוך הצנרת, לעיתים יש להשתמש במלצמה תרמית הנותנת אינדיקציות לגבי טמפרטורה ורטיבות באזורים שונים, וכדומה.

בכל מקרה, המטרה היא לאתר את המיקום המדויק של הנזילה ולעשות זאת על הצד היעיל והבטוח ביותר, עם מינימום עבודה וגרימת נזקים לקירות, רצפות, מדרכות, צמחייה והסביבה. כמו כן, דגש מיוחד מושם בעבודתנו על מהירות ובדיוק לשם כך אנו מעסיקים צוות המונה אנשי מקצוע מנוסים, המבינים היטב את משמעותה של סתימה בביוב ואת ההשלכות החמורות שיש לה על איכות החיים, התברואה, וכן על הפעילות העסקית.

לאחר שאיתרנו את מקור הנזילה נוכל לנקוט במספר אמצעים על מנת לפתוח אותה. כך למשל, אם מדובר בפסולת מוצקה הסותמת את קו הביוב אנו ניעזר באמצעים לשטיפה בלחץ גבוה הפותחים אותה וגורמים לה לזרום הלאה במורד הצנרת. מאידך, אם מדובר בשורשי עצים או שיחים שהובילו לסתימה, אנו נשתמש בציוד ייעודי לחיתוך מדויק של השורשים עם מינימום פגיעה בצנרת. כמו כן, ייתכן שאל צנרת הביוב חדרו מרכיבים שונים שמקורם בפרויקט בנייה או שיפוץ שנערך באזור, למשל חתיכות בטון שמצאו את דרכן אל הצנרת וחוסמות אותה. במקרים אלו ייתכן ויהיה צורך להיעזר בשטיפת לחץ גבוה, בכלים ייעודיים לחיתוך של חתיכות הבטון, ולא פעם גם יהיה צורך לבצע תיקונים בצנרת עצמה שנסדקה ונשברה.

יחד עם זאת, במרבית המקרים הטיפול בסתימות ביוב נעשה באמצעות ביובית, שאת העבודה עימה נתאר להלן.

כמה מילים על הביוביות שלנו

כאמור, חברתנו מחזיקה צי של ביוביות בגדלים שונים. מדובר במשאיות מיוחדות וייעודיות לשאיבת שפכים ופסולת ופתיחת סתימות. יש להן משאבה חזקה וצינורות שיכולים להיכנס עמוק אל הבורות או הצנרת, כדי לשאוב את החומרים והנוזלים אל מיכל האגירה האטום והגדול. באמצעות הביוב ניתן לנקות ולשטוף קווי ביוב עם לחץ מים גבוה ובאמצעים נוספים, לפתוח סתימות, לשאוב ביוב ובורות ספיגה שיש בהם שפכים ושמנים, לשאוב צפות, וכדומה. כאמור, יש ביוביות מסוגים ודגמים שונים, אשר נבדלות בגודל המיכל שלהן, במשקל שנע בין שבעה לשלושים וחמישה טון, בגובהן שיכול להתרים לחניונים תת קרקעיים או לשטחים פתוחים, ועוד.

בכל הקשור לפתיחת סתימות ביוב, מדובר באחד הכלים המרכזיים בהם עושות שימוש חברות רציניות ומקצועיות. בהתאם למאפייני ומיקום הסתימה שזוהו על ידי אנשי החברה, מחליטים על דרך הטיפול שכוללת לרוב החדרה של צינור ארוך אל מערכת הביוב, והפעלת המשאבה לצורך שטיפה וניקוי בלחץ מים גבוה את הפסולת. יחד עם זאת, לעיתים מדובר בסתימות יותר מורכבות שלא ניתן לשטוף אותן עם המים, ולכן עושים שימושי בחומרים כימיים להסרת משקע עקשני. בנוסף, לעיתים קרובות יהיה צורך לעשות שימוש בביוביות על מנת לשאוב את פסולת השופכים שהצטברה בקווי הביוב, בין אם היא המקור לסתימה או שנוצרה בעקבותיה, וצריך יהיה לפנות אותה לאתרים מורשים.

בשורה התחתונה, פתיחת סתימות ביוב היא מלאכה חיונית ונדרשת, אותה במרבית המקרים יש לבצע עם חברות מקצועית ורציניות כמו חברתנו, המחזיקות בכל הידע, הניסיון, הכלים והאישורים לפתוח ולשאוב סתימות ביוב באופן בטוח, יעיל ומהיר.