שאיבת בורות שומן

שאיבת בורות שומן

בור שומן נועד להפריד בין השומנים שזורמים בביוב לבין הנוזלים האחרים שנמצאים בו, על מנת למנוע הצפה של שומנים על פני הקרקע – מה שעשוי לגרום למפגע תברואתי ולגרור קנסות. שאיבת בור השומן היא פעולת תחזוקה חשובה שמאפשרת לו לבצע את עבודתו. אבל איך יודעים מתי להזמין שירות שאיבת בור שומן?

מערכת הביוב אינה בנויה לעמוד בפני הצטברות רבה של שומן, שכן עלול להגרם נזק הן למערכת הביוב והן לסביבה. תפקידו של בור השומן הוא להפריד בין השומן שזורם בביוב לבין הנוזלים. ההפרדה נעשית על פי חוק פיזיקלי פשוט-שומן קל יותר וצף למעלה ומים נשארים למטה. כבעל עסק אתה מחויב על פי חוקי משרד הבריאות לדאוג לפינוי של שומן על ידי התקנה של מפריד שומנים בבית העסק שלך.

במצב בו השומן שבבור השומן מתקשה, עלולה להיגרם סתימה במערכת הביוב ובמקרים חמורים עלול לגרום לזיהום של האדמה כאשר זולג מהמערכת החוצה. בדיוק לשם כך קיימים בורות השומן. לכן, חשוב לדאוג לשאיבת בור השומן לפני שנוצרים התנאים לסתימה שכזו.

מה תפקיד בור השומן? 

בור השומן בעצם אוגר השומן במקום נפרד ממי השפכים. זליגה של שומן אל מערכת הביוב מהווה מפגע סביבתי די נפוץ ועלולה לגרום להכבדה על מערכת הביוב, מערכת השפכים והטיהור. מי הביוב יוצאים מבית העסק אל בור רקב ושוהים בו זמן מה. זמן זה מחושב כך שלשומן יהיה מספיק זמן לצוף למעלה. 

בתוך כל בור שומן מותקנת משאבה ששואבת את השומנים שמצטברים למעלה ומעבירה אותם אל בור השומן או אל מפריד השומנים- כלי שמסייע לאגירת השומן המצטבר והפרדה שלו ממי השפכים. לאחר שהשומן נשאב מוזרמים מי הביוב המסוננים אל מערכת הביוב המרכזית או למכון טיהור השפכים, נקבע על פי הנחיות ברורות של מכון התקנים על פי רמת מידת הזיהום שבהם.

שאיבת בור שומן מונעת סתימות בצנרת

הפרדה בין שומן לנוזלי הביוב מסייעת, כאמור, במניעת סתימה של הביוב. ההפרדה נעשית על ידי הזרמה של השומן במערכת הפרדת השומנים. כלומר, מפריד השומנים אוגר אצלו את השומן שזורם במערכת הביוב ומאפשר לשאר הנוזלים להמשיך בדרכם אל המערכת.

הודות לבור השומן, מערכת הביוב יכולה לבצע סינון של השומן מהשכבה העליונה ואיסוף שלו אל תוך מיכל מיוחד בקלות. כאשר לא מבצעים שאיבה של השומן בתדירות גבוהה, השומן צף למעלה ולרוב נתפס בדפנות צנרת הביוב ועל ידי כך הוא גורם לסתימה. חשוב לזכור שכיום ישנו חוק האוסר על הזרמת שומנים אל מערכת הביוב ללא התקנה של מערכת סינון מיועדת. הדבר נועד למנוע הרס ונזק לסביבה בה אנו חיים.

בעת ההתקנה חשוב לבצע בדיקות רקע שתיתן מידע יותר מדויק על ההתקנה- מה הנפח הדרוש ? היכן למקם ?.

התשובות לשאלות האלה משתנות בהתאם לתקציב, נפח הפעילות הצפוי, מגבלות מיקום ועוד. חשוב לשים לב שהמתקן יענה על כל הקריטריונים כדי שיוכל לתת מענה בצורה מספקת לצריכה של אותו בית העסק.

מפריד השומנים יותקן בקצה תעלת הניקוז כדי למנוע זליגה של השומן אל מערכת הביוב. את כל התשובות לשאלות האלה רק בעל מקצוע מתאים יוכל לספק.

כיצד מבצעים שאיבה של בורות השומן ?

כדי להימנע מהצפה חוזרת של בורות השומן רצוי לבצע שאיבה בזמנים קבועים על ידי בעל מקצוע וזאת משום שאין  היום את היכולת לבצע את המעקב הנדרש אחרי מצב הביוב. חשוב לוודא מראש שהשאיבה מתבצעת על ידי חברה מקצועית ומנוסה בתחום. 

כחלק מהתהליך יש לבדוק מול בעל המקצוע כי הוא יבצע שאיבה של בור השומן עד לקרקעית, דפנות המערכת וכל החלקים המרכיבים אותה, בעזרת צינור ארוך המותקן על גבי הביובית, נכנס ישירות אל תוך הבור ומשמש לשאיבות מסוג זה. 

החלק הכי חשוב הוא לאחר השאיבה, ביצוע ניקוי יסודי על ידי הזרמה של מים בלחץ גבוהה. תהליך זה מחויב על פי חוק מתוך הרצון למנוע שגשוג חיידקים ומניעה של ריחות לא נעימים ושמירה על המערכת שתמשיך לתפקד בצורה טובה לעוד זמן רב.

שאיבת השומן נעשית על ידי ציוד מיוחד המותקן בדרך כלל על ביובית, זאת משום שיש לה מספר יתרונות. היא מצוידת במערכת שאיבה אשר כוללת משאבה חזקה ומיכל לאיסוף הפסולת, הקיבולת של המיכל משתנה בהתאם לעומס המותר של אותו כלי הרכב שנושא אותה. 

יש צורך בהתאמת קיבולת המיכל של הביובית עבור אותה העבודה שתתבצע.אי התקנה של מפריד שומנים יכלול לגרור לקנסות ואף לגרום לשלילת רישיון העסק. כאשר לא שואבים בתדירות קבועה הביוב עולה על גדותיו וגורם לריחות רעים ולא נעימים לסביבה. לכן חשוב לבצע פינוי של מפריד השומנים על ידי בעל מקצוע אחת לרבעון לפחות.

מה צריך לקחת בחשבון בעת בחירת בעל המקצוע לשאיבת בור שומן ?

שאיבת בור שומן בצורה לא מקצועית, עלולה להוביל לעבודה שלא על פי התקן, לקיחת סיכון ברשלנות, עבירה על החוק ואף קבלת קנסות כבדים מהרשויות. בנוסף שטיפה לא יסודית של תחתית בור השומן עלולה לגרום לקנסות כבדים ממשרד הבריאות בשל דגימות שימצאו לא תקינות. כל אלה יכולים להוביל בין השאר לסגירת העסק.

כדי להימנע ממצבים כאלה, רצוי לבדוק מול בעל המקצוע על אילו עוד שירותים הוא נותן מענה וזאת כדי לקבל את השירות הטוב ואפקטיבי ביותר. במידה ובעל המקצוע לא יוכל לתת מענה על מכלול השירותים הנחוצים, יהיה צורך בהוצאה כספית נוספת עבור איש מקצוע אחר שישלים זאת. 

לרוב בורות השומן נמצאים במקומות שאינם נגישים כמו חניונים תת קרקעים ומקומות צרים, לשם כך נדרש ציוד ייעודי ומיוחד. בנוסף צנרת הביוב פולטת לעיתים גזים רעילים ומסוכנים לשאיפה, כך שרק בעל מקצוע וניסיון יכול לגשת אליה. לרוב הוא יעשה זאת בעזרת משאית ביוב מיוחדת, נמוכה מהרגיל שמצליחה להגיע לאותם מקומות לא נגישים.

מה חשוב לבדוק לפני שאיבת בור השומן?

חשוב להיעזר בבעל מקצוע מוסמך ובעל ניסיון שיוכל לתת מענה על מגוון השירותים הנחוצים. עבודה חלקית ובלתי מקצועית עלולה להוביל לצרות רבות מול משרד הבריאות, קנסות כבדים ועד לסגירת העסק. 

חשוב לוודא שהביובית שברשותו היא בעלת קיבולת מספקת כדי לשאוב את בור השומן ולמים הדרושים ולביצוע  שטיפה יסודית. אי התאמה של הקיבולת תגרום לעבודה לא טובה, ניקוי לא יסודי של המערכת.

האם מבוצעת שטיפה יסודית למפריד השומנים לאחר השאיבה ? על פי חוק חובה לבצע שטיפה וניקוי יסודי של רכיבי מפריד השומנים, כולל צנרת ההובלה שנמצאת בכניסה. פעולה זאת נועדה להבטיח המשך עבודה תקינה של מפריד השומנים עד לשאיבה הבאה.

היכן מתבצעת פריקת השומנים והאם זה מתבצע באתר מורשה ? בקשו לראות אסמכתא לכך- על פי חוקי משרד הבריאות ניתן לבצע פריקת החומרים רק בבורות הטמנה המיועדים לכך בהתאם למכון התקנים. מטרה זו נועדה למנוע נזק חמור לסביבה בה אנו חיים.

כל פרוייקט מומחים בשאיבת בורות שומן, עם ניסיון בשאיבת בורות שומן לעסקים גדולים, מסעדות ובתי מלון בארץ. צריך שירותי שאיבת בור שומן? אנחנו מזמינים אותך ליצור איתנו קשר בטלפון 052-3561663